maandag 4 mei 2009

De Garmin Nuvi 250W in de praktijk


Letterlijk jarenlang heb ik gezocht naar een navigatiehulpmiddel voor gebruik op de fiets. Topografische kaarten in een schaal van 1:50.000 waren lange tijd mijn favoriet, maar in de praktijk heb je natuurlijk net niet de juiste kaart bij je of in je bezit, of er staat net iets te veel wind zodat het eenvoudig uitvouwen van de kaart het geduld behoorlijk op de proef stelt, of de route die je wilt volgen bevindt zich net onder de vouwlijn, of de kaart begint scheuren te vertonen, of de regen beschadigt hem verder, of.... Nou ja, alhoewel mooi gedetailleerd toch verre van ideaal. Vandaar dat achtereenvolgens in beeld kwamen: een GPS apparaatje dat alleen middels een pijl de opgegeven richting aangaf, regenbestendige fietskaartjes die met z'n tweeen heel Nederland dekten, kaarten in boekvorm, printjes van Google-Earth op A-4 papier, tot slot dezelfde printjes in digitale vorm opgeslagen in mijn PDA. Na het arbeidsintensieve gepruts met laatstgenoemde oplossing, die in de praktijk ook nog eens volkomen onbruikbaar bleek omdat het schermpje zich in daglicht niet liet aflezen heb ik een tijdje maar afgezien van het meenemen van een kaart onderweg. Het gevolg was dat mij regelmatig het gevoel bekroop de mooiste fietsroutes op slechts enkele kilometers te missen. Daarom toch maar eens nagedacht over een alternatief dat wel aan mijn verwachtingen voldeed.

Gezien mijn eerdere ervaringen met electronische apparaatjes stond de aanschaf van weer zo'n stroomvretend en zonder stroom volkomen onbruikbaar gadget niet hoog op het verlanglijstje, maar ja papieren kaarten zijn ook niet alles. Daarom toch maar eens gegoogeld naar GPS + fiets / bike / bicycle. Veel dat voorbij kwam viel direct af: te klein scherm, te veel knoppen, alleen voor in de auto of motor, te veel franje, te korte accuduur etc. Uiteindelijk viel mijn oog op de Garmin Nuvi 550. De specs klonken veelbelovend, acht uur gebruik op een acculading, verwisselbare accu, ook voor gebruik op de fiets of het water, waterdicht, en het mooiste van alles: de mogelijkheid een fietskaart van Nederland te laden. De cons: behoorlijk aan de prijs en toch nog een wat te klein scherm naar mijn smaak. Maar de Nuvi reeks bleek een groot aantal modellen te kennen, een daarvan, in de 200 W serie viel op vanwege zijn strakke uiterlijk met een schermdiagonaal van bijna 11 cm. Niet direct bedoeld voor gebruik op de fiets, maar ondersteunt wel het gebruik van de door mij inmiddels als onmisbaar aangemerkte OnRoute fietskaart en was nog betaalbaar ook. Uiteindelijk de knoop gewoon doorgehakt en bij Dixons de Nuvi 250W + fietskaart aangeschaft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten