dinsdag 5 mei 2009

De Garmin Nuvi 250W: Kalmthoutse heide


De eerste tocht met de Nuvi voerde naar de Kalmthoutse heide. De Nuvi had moeite met het vinden van de satellieten, wellicht was de stadse omgeving daarvan de oorzaak, na vijf minuten fietsen daarom maar afgestapt in een park met redelijk vrij zicht rondom. Het apparaat gaf na nog eens een volle minuut gewacht te hebben nog steeds aan geen ontvangst te hebben. Daarom maar eens een reset geprobeerd. Hiertoe bevindt zich aan de zijkant een klein knopje dat de indruk wekt met een pen ingedrukt te moeten worden. NIET DOEN, het enige wat ik daarmee bereikte was een beschadiging van dat knopje, en het resetten bleef uit. De ingebouwde help functie vermeld niets over hoe te resetten, er is alleen een topic te vinden "Alle opgeslagen informatie wissen". De handleiding van de Nuvi 250 is op zijn vriendelijkst gezegd beknopt te noemen, iets meer informatie zou welkom zijn. Pas de volgende dag kwam ik er m.b.v. een You Tube instructiefilmpje (info rond de 2 sec.) achter dat de optie "informatie wissen" in feite ook een soort reset is, en precies deed wat ik wilde bereiken, namelijk het opnieuw initialiseren van de satelliet posities. Deze reset wordt getriggerd door het touchscreen enige tijd aan te raken bij het opstarten, ik heb nog steeds niet uitgevogeld waar dat reset knopje aan de zijkant nou eigenlijk voor dient... OK, terug naar het park.

Inmiddels had ik mij er maar bij neergelegd dat de Nuvi niet thuis gaf, en zette de tocht voort zonder digitale kaart. Na de volgende bocht gaf het apparaat plots aan ontvangst te hebben, en wees de weg via een inderdaad bijzonder mooie fietsroute. Aangezien ik de omgeving van de eerste tien kilometer van de route goed ken, kon ik mijn lokale kennis mooi vergelijken met de uitgestippelde route van de Nuvi, en ik had zelf geen betere / mooiere route kunnen verzinnen.
Als eindbestemming had ik een ven in de Kalmthoutse heide aangegeven n.a.v. een fraaie foto op Google-Earth, eenmaal aangekomen bij de rand van de heide bleken de fietsbare (bos)wegen plaats te maken voor een pad van rul zand. Heb de fiets daarom ruim twee kilometer aan de hand mee moeten nemen. Dat is overigens geen straf, de omgeving is prachtig, maar een fietsroute zou ik het toch niet willen noemen. Overigens denk ik niet dat de Nuvi de fietroute onjuist interpreteerde, ik zoek de oorzaak eerder in het feit dat ik mij aan de Nederlands - Belgische grens bevond. De OnRoute fietskaart Nederland houdt daar eenvoudigweg op, en aangezien ik de autokaart van Europa had uitgeschakeld beschikte het apparaat over onvoldoende gegevens om een adequate route uit te stippelen. De laatste kilometers door Belgie was op het scherm dan ook alleen de positieaanduider zichtbaar die naar de eindbestemming wees.

Reeds na anderhalf uur verscheen er een 'low-battery' waarschuwing in beeld, net op het moment dat ik mij naar mijn gevoel in de middle of nowhere bevond, op een moeilijk begaanbaar pad van rul zand zodat het vooruitzicht om zonder kaart komen te zitten mij niet al te welkom was. Nadere inspectie van de accu-indicator leerde mij dat de accu nog 50% van zijn capaciteit over had, dit was minder erg dan ik had gevreesd. De weg terug verliep verder vlekkeloos. Totdat de accu er na 2 uur en 45 minuten mee ophield wel te verstaan... Ik had op dat moment nog ruim zes kilometer te gaan, genoeg om in een onbekende omgeving hopeloos op een dwaalspoor te raken. Ook tijdens de terugweg maakte de OnRoute kaart overigens een groot verschil, ook met kennis van de omgeving wist ik geen betere fietsroute te bedenken.

Al met al vond ik de eerste fietstocht met de Nuvi maar matig succesvol, te wijten aan technische probleempjes zoals (voor outdoor activiteiten) geringe gebruiksduur van de accu en moeizame satelliet herkenning.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten